Gestelde vragen

De meest gestelde vragen die ik ontvang zie je hieronder. Staat jouw vraag er niet bij? Bel of mail gerust!

Wie kan dit overkomen? Wat kan de oorzaak zijn?
Iedereen! Jij en ik. Er is niets vreemds aan, wel afschuwelijk om mee te moeten maken. Ook speelt leeftijd geen rol. Wat ik regelmatig tegenkom is dat problemen ontstaan door het denken. Wanneer er iets speelt in jouw leven dat aan je knaagt (zorgen) en waar geen oplossing voor komt, en waar je wellicht ook niet over praat, nemen spanningen in je lichaam toe. Stap voor stap sluipt er een depressie naar binnen. Een andere reden waardoor een depressie kan ontstaan is de welbekende uitspraak: "teveel hooi op de vork nemen”. Wanneer je teveel (werk gerelateerde) verplichtingen hebt en te weinig ontspant, kunnen spanningen in je lichaam juist lekker uit de voeten. Als je deze signalen negeert en in je patroon blijft hangen, zullen klachten toenemen. Dit zijn slechts twee voorbeelden. Er kunnen meerdere oorzaken zijn die een depressie in de hand werken. Dit is voor een ieder anders.

Kan je vertellen wat je ongeveer doet?
Ik help met name mensen die onderhevig zijn aan depressie, overspannenheid en burn-out. Al deze begrippen zijn gerelateerd aan stress, dus welke naam je er aan wilt geven is niet zo belangrijk. Aan de hand van gesprekken probeer ik cliënten in te laten zien dat stress heel normaal is en hoort bij het leven. Uiteraard is het doel van de gesprekken om de weg omhoog weer te vinden. In 95 % van de gevallen lukt dat. Meestal is het noodzakelijk om je levensstijl te veranderen om je klachten te verminderen.

Wat is je opleiding? Ben je psycholoog?

De beste "opleiding” die ik heb gehad is het leven zelf! Jarenlang ben ik onderhevig geweest aan deze verschrikkelijke ziekte waarbij ik alles in het werk heb gesteld om er weer van af te komen. Ik gebruik dus vooral mijn eigen ervaring om mensen te helpen. Daarnaast ben ik een studie tot depressiecoach gaan doen om mijn werk nóg beter te kunnen doen. Deze studie heb ik met succes afgerond, waardoor ik nu gediplomeerd en erkend depressiecoach ben en cliënten mag ontvangen en begeleiden. Ik ben géén psycholoog, overigens heb ik die ambitie ook niet. Naast mijn ervaringsdeskundigheid en studie doe ik veel aan trainingen en zelfstudies.

Wat kan je zelf doen aan een depressie?
Allereerst wil ik je adviseren om sessies te volgen. Daar komen al jouw vragen aan de orde. Uiteraard kan je naast de sessies zelf ook actie ondernemen. Weet wel dat alle activiteiten die hieronder staan opgesomd van algemene aard zijn en niet voor de definitieve oplossing zorgen. Probeer vooral activiteiten te doen die ontspannen zijn. Rust is het kernwoord!

  • Bewegen. Bij voorkeur in de buitenlucht. Rustig tot een normaal tempo. Een uur per dag is voldoende.
  • Blijven praten over je depressie. Bij voorkeur iemand die je enigszins begrijpt en waarbij wederzijds vertrouwen is. Denk aan familie of een goede vriend / vriendin.
  • Afleiding zoeken is goed om te doen. Het gaat er vooral om dat je het een leuke activiteit vindt. Bedenk wel dat je er waarschijnlijk niet 100% van kan genieten zoals je dat eerder wel kon.
  • Bouw elke dag rustmomenten in (ook als je je gejaagd voelt en door wilt), verdeelt over de dag. 

Hoeveel sessies zijn er nodig?
Tot je je weer voelt zoals het moet zijn, of jij zeker weet dat je zonder mijn hulp weer verder kan. Het aantal sessies verschilt per persoon. De mate / ernst van jouw depressie speelt hierbij een grote rol. Gaandeweg het traject krijgen we hier steeds meer inzicht in. In de praktijk ligt het gemiddelde tussen de 8 en 12 sessies, maar uiteindelijk zegt een gemiddelde dus niks.

Behalen je clienten het gewenste resultaat bij jou?
Ik durf te stellen dat ik 95% van mijn cliënten succesvol heb kunnen helpen.